dinsdag 29 december 2009

Ding 22

Bijna klaar!
Nu mijn korte beschouwing over ding 22, Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken. Toen ik begon te lezen, (met dank aan de vertalingen) dacht ik eerst even: Waar gaat dit over? Maar toen ik er wat verder in verdiept was, kreeg ik er toch wel een bepaald gevoel bij. Aan de ene kant zie je door de bomen het bos niet meer en word je zenuwachtig omdat je door al die artikelen het gevoel krijgt dat je zelf snel aan de slag moet in je eigen bibliotheek, anders loop je achter. Aan de andere kant ben ik het er ook wel mee eens. Alles verandert zo snel, en als je niet meegaat, verlies je misschien ook wel wat.
Toch denk ik dat het in onze dorpsbibliotheek misschien nog niet zo'n vaart loopt. Want of al veel van onze leners actief iets met internet doen, vraag ik me wel eens af, omdat ze het verlengen of reserveren ook nog lang niet allemaal zelf doen. De meesten komen toch gewoon zelf naar de bieb en willen het liefste een boek uit de "tips en aanraderskast" en klaar!
Toch zou je al wel iets met romanadvisering of het bijhouden van nieuwe aanwinsten kunnen doen. En bijvoorbeeld een makkelijk filmpje over catalogusgebruik en reserveren.
Dus voorzichtig beginnen en het later uitbouwen, zoals bijvoorbeeld met My Discoveries, waarbij mensen zelf steeds meer gaan reageren.
Als we een generatie verder zijn, zal er waarschijnlijk wel veel veranderd zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten